Virksomhedsøkonomi A

Mandag den 30. maj 2022
kl. 09.00-14.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Abena Holding A/S (Abena) er en dansk familieejet produktionsvirksomhed med hovedsæde i Aabenraa. Virksomheden fremstiller en lang række produkter indenfor sundhedspleje med babybleer og inkontinensprodukter1 som de væsentlige produktkategorier. Sortimentet består af mere end 25.000 produkter, som sælges under tre brands: Abena, Abena Nova og Bambo Nature. Virksomheden har produktion i Danmark, Sverige og Frankrig. Abena koncernen består af 15 datterselskaber med Abena Holding A/S som moderselskab.

På fabrikken i Danmark produceres hovedsageligt bleer. I Sverige produceres engangsartikler som klude, handsker og hagesmække, der bl.a. anvendes til patientpleje som vask og tørring. På fabrikken i Frankrig produceres absorberende sengeunderlag, som anvendes til sengebeskyttelse ved inkontinens og som underlag ved undersøgelser.

Abenas kunder er:
  • sundhedssektoren fx hospitaler og plejehjem
  • virksomheder fx fødevareindustrien, hoteller og restauranter
  • institutioner fx børnehaver og skoler
  • private forbrugere via en webshop på hjemmesiden
Koncernen har salg i 90 lande på 4 forskellige kontinenter.

Virksomhedens historie går tilbage til 1953, hvor Jens Terp-Nielsen etablerede Sækko A/S. På det tidspunkt var hovedaktiviteten leje, rengøring og reparation af lærredssække til landbruget.

AABENRAA SÆKKELAGER Historien

Jens Terp-Nielsen så hurtigt nye forretningsmuligheder, og virksomheden begyndte at udvide aktiviteterne til også at omfatte produktion af presenninger.

I slutningen af 1970'erne begyndte Jens Terp-Nielsens ældste søn, Preben Terp-Nielsen, at arbejde i virksomheden. Han ønskede at tilbyde et mere komplet produktsortiment og rejste derfor verden rundt for at finde interessante produkter og inspiration til produktsortimentet. Det førte til, at virksomheden begyndte at producere babybleer under mærket Bambo. I 1980’erne overdrog Jens Terp-Nielsen virksomheden til sine to sønner, og i 1988 kom de første inkontinensprodukter i sortimentet.

I 1990'erne begyndte Sækko A/S at opkøbe forskellige virksomheder i udlandet, fx Finess i Sverige og Frantex i Frankrig. Sækko A/S’ internationalisering skete for alvor omkring årtusindskiftet, da der blev grundlagt datterselskaber og indgået internationale partnerskaber. I 2003 skiftede virksomheden navn til Abena.

Distributionen foregår fra et højteknologisk logistikcenter i Danmark. Der behandles mere end 2.800 ordrer om dagen og sendes omkring 30 lastbiler til det danske marked og 40 - 50 lastbiler til udlandet. De fleste ordrer bliver afsendt inden 24 timer efter modtagelsen.



Abena har et stærkt fokus på bæredygtighed og ønsker at gøre en positiv forskel for natur, samfund og medarbejdere. Bæredygtighed og CSR medfører, at virksomheden har et klart og tydeligt fokus på kvalitet, fælles socialt ansvar og miljøet. Det kommer fx til udtryk gennem certificeringer, affaldshåndtering, miljøaftryk, krav til leverandører og forpligtelse i henhold til verdensmål nr. 7, 8, 12 og 15.

7 BÆREDYGTIG ENERGI Verdensmål 7 understøtter vores målrettede arbejde med at nedbringe CO2-udledningen ved at optimere vores energiforbrug. 12 ANSVARLIGT FORBRUG OG PRODUKTION Verdensmål 12 er vores mulighed for at forbedre produktions- og indkøbsmønstre globalt uden at gå på kompromis med produktkvaliteten.

8 ANSTÆNDIGE JOBS OG ØKONOMISK VÆKST Verdensmål 8 afspejler vores engagement i at sikre en bæredygtig vækst under anstændige forhold. 15 LIVET PÅ LAND Verdensmål 15 er vores løfte om at beskytte og bevare økosystemer og modvirke tab af biodiversitet.

I dag beskæftiger Abena ca. 1.900 medarbejdere. I regnskabsåret 2020/21 var omsætningen kr. 6.469 mio. og resultatet før skat var kr. 929 mio.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Internt materiale: Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Abena Holding A/S for årene 2018/19 - 2020/21. Se bilag 1 i Excel-filen.
  • Pengestrømsopgørelse for Abena Holding A/S for 2020/21. Se bilag 2 i Excel-filen.




1Inkontinens er et udtryk for ufrivillig tab af urin



Spørgsmål 1.1 - 1.7


1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Abena fra 2018/19 til 2020/21.

1.2 (10 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2018/19 til 2020/21 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (5 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2018/19 til 2020/21.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning er forøget fra - 2,4 % i 2018/19 til 47,3 % i 2020/21.

1.5 (5 %)
Forklar, hvordan driftskapitalposterne: varebeholdninger og gæld til leverandører har påvirket pengestrømme fra driftsaktivitet i 2020/21.

Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.

1.6 (5 %)
Vurder, hvilke fordele Abena opnår ved løbende at investere i automatisering i produktionen.

1.7 (5 %)
Diskuter, om det er en fordel Abena at have et stærkt fokus på bæredygtighed.



Opgave 2


Optimering af knappe resurser


Danish Green A/S producerer drivhuse og orangerier til private forbrugere. Det meste af produktionen foregår i Danmark, mens produktion af fittings, skruer, bolte, beslag og andre løsdele foregår i Polen. Virksomhedens væsentligste konkurrenceparameter er kvalitet, og drivhusene og orangerierne markedsføres under sloganet ”Kvalitet der holder til skandinaviske forhold”.

Virksomheden har i den seneste tid oplevet en meget stor vækst i efterspørgslen, som har presset hele forsyningskæden med hensyn til leveringstider fra leverandører, priser på råvarer og kapacitet i produktionen.

De væsentligste råvarer til produktion af drivhuse og orangerier fra Danish Green A/S er stål, aluminium og glas. Disse råvarer indkøbes i Fjernøsten og fragtes til Danmark på de store containerskibe, der sejler mellem Fjernøsten og Europa. Særligt adgangen til aluminium har udfordret produktionen i Danish Green A/S. Der er mangel på aluminium på verdensmarkedet, og priser er steget med ca. 40 % det seneste år. Aluminium bruges til at producere de montagelister, der holder på glasset i drivhusene.

Sortimentet af drivhuse består af 6 typer: Premium, Grand, Compact, Urban, Veranda og Gartner. Disse drivhuse produceres med montagelister i aluminium, som der er knaphed på. Til 3. kvartal råder Danish Green A/S over 12.400 kg. aluminium. Produktionschefen er i gang med at planlægge produktionen for 3. kvartal 2022 og har indsamlet en række oplysninger, som findes i bilag 3. Der kan sælges op til de anførte maksimale afsætningstal for de enkelte typer.

Direktionen i Danish Green A/S er meget bekymret over manglen på aluminium og de konsekvenser, det har for virksomhedens produktion, afsætning og indtjening.



Spørgsmål 2.1 - 2.3


2.1 (8 %)
Udarbejd den optimale afsætningsplan for 3. kvartal 2022, når der tages hensyn til den begrænsede mængde aluminium på 12.400 kg.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 3.

2.2 (4 %)
Beregn det samlede dækningsbidrag ved den optimale afsætningsplan. Se spørgsmål 2.1.

2.3 (4 %)
Vurder, hvor stort et dækningsbidrag Danish Green A/S går glip af på grund af den begrænsede mængde aluminium på 12.400 kg.



Opgave 3


Investering


Møbelfabrikken Kombi A/S producerer træmøbler til store europæiske butikskæder. Virksomheden bruger omkostningslederstrategien, så der er hele tiden fokus på optimering af materialeforbrug og processer i værdikæden.

I den udgående logistik bruges strækfolie til indpakning af paller med de færdigproducerede møbler. Strækfolien påsættes pallerne med strækfoliemaskiner. De vikler folien omkring møblerne på pallen. Dermed kan pallerne distribueres rundt i Europa uden, at produkterne beskadiges under transporten.

Kombi A/S er blevet opmærksom på, at der er kommet en ny strækfoliemaskine på markedet med forbedrede egenskaber. Maskinen er kendetegnet ved at kunne bruge en tyndere strækfolie og vikle folien strammere om pallerne, uden at pallernes stabilitet bliver påvirket. Møblerne når derfor stadig uskadte frem til kunderne. Leverandøren oplyser, at en ny strækfoliemaskine kan reducere forbruget betydeligt. Desuden vil det medføre en mindre ekstern miljøbelastning fx mindre folieaffald hos kunderne.

Kombi A/S overvejer at opgradere 8 eksisterende folieringsmaskiner med ny styring og ny folieslæde frem for at investere i helt nye strækfoliemaskiner. De eksisterende folieringsmaskiner fejler nemlig intet, men mangler blot den nyere funktionalitet fra de nye maskiner på markedet.

En eventuel opgradering vil mindske omkostningerne til forbruget af folie med kr. 1,30 pr. palle. Leverandøren af den nye funktionalitet har desuden stillet Kombi A/S i udsigt, at de opgraderede folieringsmaskiner vil have færre maskinstop, lavere driftsomkostninger og være lettere at betjene for operatørerne.

I forbindelse med investeringsbeslutningen har projektlederen opstillet en række forudsætninger. Disse fremgår af bilag 4.



Spørgsmål 3.1 - 3.5


3.1 (4 %)
Forklar, hvilken investeringsårsag der er tale om.

3.2 (4 %)
Opstil investeringsforslagets nettobetalingsstrøm.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.

3.3 (4 %)
Vurder, om investeringen er lønsom.

3.4 (4 %)
Vurder, hvor meget besparelsen i omkostninger til folie pr. palle mindst skal udgøre, for at investeringen er lønsom.

3.5 (4 %)
Diskuter, om Kombi A/S bør opgradere de 8 folieringsmaskiner.



Opgave 4


Vækst og finansiering


Malingproducenten Mark Paint A/S har netop præsenteret en ny vækststrategi for sine aktionærer på den årlige generalforsamling. Vækstplanen er meget offensiv, da den skal fordoble virksomhedens omsætning inden for de kommende 5 år og kommer efter, at virksomheden i 2021 oplevede vækst i et faldende marked. 50 % af væksten skal komme fra organisk vækst og de resterende 50 % fra opkøb.

Branchen for maling er kendetegnet ved et øget antal regler og krav. De kommer fx fra EU via Green Deal, der skal sikre bæredygtige investeringer, så EU kan være CO2 neutral i 2050. Det har allerede medført fusioner i branchen, og Mark Paint A/S er således ikke længere markedsleder. Virksomhedens mål er igen at blive markedsleder indenfor 4 områder: det maritime, infrastruktur, energi og husmaling.

På generalforsamlingen var flere af de store aktionærer skeptiske over for vækststrategien og bekymret for, hvordan væksten kan finansieres, og hvordan det vil påvirke Mark Paint A/S’ økonomiske nøgletal.



Spørgsmål 4.1 - 4.4


4.1 (4 %)
Redegør for, hvilke fordele Mark Paint A/S opnår ved at finansiere den planlagte vækst med egenkapital.

4.2 (4 %)
Beregn likviditetsgrad, kapitalbindingsgrad, soliditetsgrad, gældsandel, afkastningsgrad, gældsrente og egenkapitalens forrentning for 2021.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 5.

4.3 (6 %)
Analyser Mark Paint A/S’ horisontale og vertikale balancestruktur for 2021.

4.4 (5 %)
Vurder, om Mark Paint A/S bør finansiere den planlagte vækst med egenkapital eller fremmedkapital.